Howl

Posted: Februarie 21, 2011 in Uncategorized
Etichete:, , , ,

Nu sunt neapărat o cinefilă, fac parte din categoria spectatorilor greu de ţinut pe scaun  fie şi numai nouăzeci de minute, de aceea nu mă hazardez să vorbesc despre un film decât atunci când îmi place mult. A fost cazul aseară cu Howl, filmul din 2010 al lui Rob Epstein şi Jeffrey Friedman, cu James Franco în rolul lui Allan Ginsberg. Nu vă fac eu cronică. Dacă sunteţi pedanţi şi vreţi să citiţi aşa ceva înainte de a vedea filmul vă recomand una, spre exemplu aici. Şi nici nu mă feresc să vă spun că, dacă sunteţi amatori de filme cu multă acţiune, s-ar putea să simţiţi pe alocuri o oarecare plictiseală, chit că, teoretic vorbind, e un film despre tineri neliniştiţi.

Mie mi-a plăcut mai ales pentru că te introduce, cumva – pe trei, chiar patru planuri diferite – în măruntaiele poeziei. Şi, implicit, ale poetului. Te face să simţi poezia în toată fragilitatea ei, un desen de gheaţă ieşind dintre buzele calde ale cuiva, schimbător, uşor de distrus şi greu de descifrat. Două faze din film mi-au părut emblematice: primo, scena în care Franco/Ginsberg explică cum se naşte poezia ca un „fenomen fizic”, mai întâi în stomac, apoi urcă în piept, apoi se eliberează prin răsuflarea poetului; secundo, faza cu procurorul în procesul lui Lawrence Ferlinghetti care întreabă obsesiv martorii dacă au înţeles poemul şi constată că fiecare a înţeles altceva, la fel de „adevărat”. Cu titlu subiectiv, contraindicat pudibonzilor, mi-a mai plăcut şi modul autentic, dramatizat doar atât cât trebuie şi nesclifosit cu fals intelectualism în care vorbeşte despre iubirea homosexuală ca despre – pur şi simplu – unul din multele registre posibile ale relaţiilor dintre oameni.

Lasă un răspuns

