„Hai să ne îngerim!”

Posted: Aprilie 25, 2011 in Uncategorized

În tinereţea mea de poetesă neterminată am cunoscut un tip care se voia patron de cenaclu. Nu mai ştiu cum îl chema, ştiu doar că era poet „confirmat” (publicase oarece habar n-am pe unde) şi că „activa” la biblioteca „Mihail Sadoveanu”, unde după ’89 a fost, la un moment dat, şi director. Nici măcar cine m-a introdus în preţioasa lui proximitate nu-mi mai amintesc. Cert este că îşi dorea cenaclu propriu şi racola tinere speranţe în acest sens. Prima şi singura şedinţă de cenaclu la care am participat a durat o după-amiază întreagă, timp în care omul ne-a explicat cu însufleţire manifestul lui literar. Se săturase de pesimism, lacrimi, suspine şi oftaturi, gânduri negre şi crize mistice. Voia să readucă lumina în poezie. Aşa că noi, dacă ne încumetam să-i fim discipoli, n-aveam decât să respectăm acest comandament şi să scriem versuri debordante de optimism, de cer albastru, raze de soare delicate, floricele, fluturaşi, pene de porumbel, panglici, bomboane, într-un cuvânt, orice ne trecea prin cap, dar fără suspine. Făcuse şi o deviză, un fel de „honni soit qui mal y pense”. A lui era „hai să ne îngerim!”. Atâta doar că eram în România lui ’87 sau ’88. Între două cozi la carne sau ulei, între două şedinţe de trageri la PTAP, între două spaime de „unauthorized fornication” (sic!), numai de îngerit nu-ţi mai ardea. Am plecat de la cenaclul in statu nascendi fără să privesc înapoi şi fără să-mi dau seama dacă cetăţeanul îngeritor era un imbecil naiv sau un propagandist foarte subtil. Sau poate, şi una, şi alta.

Mi-am mai amintit de el abia anul ăsta, în noaptea de Înviere. Stăteam ca de obicei la mine pe balcon (sunt unul dintre fericiţii muritori care văd din balcon direct în curtea bisericii, nu trebuie decât să-mi întind puţin gâtul la dreapta) şi mă uitam la mulţimea pestriţă, dar tăcută care îşi vălurea lumânările în răcoarea nopţii. Cerul era senin deasupra blocurilor, iar printre turlele bisericii, împodobite corespunzător cu steagul României şi al UE – din fericire nu şi al NATO sau cel puţin nu l-am observat eu – se vedeau stelele. Chiar şi luna se vedea, dacă aveai curiozitatea tâmpită să te uiţi în sus în vreme ce preotul nostru, altminteri un om de ispravă, recita pe nas la microfon o pastorală ridicol de plată. Luna era acolo, deasupra, părea că ne priveşte cu ochii umflaţi de somn şi se întreabă ce-i cu ăştia de mişună toţi la ora asta. Iar eu, cea mai tâmpită dintre muritori, care mă uitam în sus la lună în loc să mă uit în jos, unde era toată acţiunea, m-am trezit zicând cu voce tare: „Hai să ne îngerim!”. N-am idee de ce abia acum, după mai bine de douăzeci de ani, mi-am amintit brusc fraza asta, de care uitasem complet, da’ complet, parcă mi-o ştersese cineva cu buretele de pe creier. Între timp, acolo jos, evenimentul social se terminase. Roiul de luminiţe, redevenite zgomotoase, tălăzuia relativ disciplinat către străzile din jur. Nu bătea vântul, aşadar misiunea purtătorilor de lumini, aceea de a nu le stinge până acasă, părea să aibă şanse reale de succes. Acasă îi aşteptau haleala, berea, grătarul de a doua zi, întrecerile pe scuter între băieţii din cartier, vizita la mall, cd-urile cu manele, televizorul plin de veşti minunate şi fapte de cultură aleasă.  Cât despre lună, ea era tot acolo, dar cred că deja se prinsese de sfârşitul filmului şi adormise la loc.

Pe mine, din fericire, nu m-a auzit nimeni şi nici nu am de gând să recidivez. Nu veţi afla niciodată dacă sunt o imbecilă naivă sau o propagandistă foarte subtilă. Sau poate, şi una, şi alta.

PS: Lumânările din fotografie sunt luate de pe site-ul unor oameni cărora cred că le-ar prinde bine nişte bani. Aşa că, dacă tot vă plac floricelele, fluturaşii, iepuraşii, puişorii de găină, panglicile şi penele de porumbel, măcar cumpăraţi-le de la ei.

Comentarii
  1. se mai conjuga tachinant si asa

    1. hai sa ne anhelim!
    2. hai sa ne hingerim!

  2. Dacă a fost un spectacol de sunet, lumină şi salivaţie, îţi pot spune şi care e numele îngerului: Pavlov.

Lasă un răspuns

